اول آزادی روسری، بعد لباس زیر!/مخلوقاتش را به زور به راه راست هدایت میکرد

👤 عمادالدین باقی
✍️یک خام اندیش مدعی اصولگرایی که معاون وزیر در دولت کنونی هم هست اظهار لحیه ای داشته که با تیتر فوق منتشر شده (البته به جای کلمه ناپسندی در تیتر برای فضای عمومی، جمله «لباس زیر» را گذاشته ام): «برای رهبران نظام اسلامی روشن است که اباحه‌گری در حوزه اخلاقیات، به معنای پایان یافتن نظام اسلامی و جمهوری اسلامی است. نظام جمهوری اسلامی نفع خودش را در این نمی‌بیند که وا بدهد، چون لوکوموتیو قطار نظام یک حلقه سخت هواداران است، که اتفاقا برای طرفدار جمهوری اسلامی هستند. وقتی شما نظارت و اعمال قدرت را برمی‌دارید، یعنی حمایت کیفری نمی‌کنید از اخلاق، شما روسری را آزاد کنید، ولی آن فقط به این اکتفا نمی‌کند. اگر الان روسری خود را به چوب زده و در بلندی ایستاده، فردا شورتش را به چوب می‌زند و در بلندی می‌ایستد».

اینها در حالت بدبینانه یک بیمارند و در حالت خوشبینانه جاهلند و با این سخنان می خواهد جامعه مذهبی را مرعوب کنند و برانگیزند و مردم را به جان هم بیندازند. این سخن عوامفریبانه دارای چند پیش فرض باطل است.
۱- اول اینکه گویی همه مردم شیفته برهنگی اند و جبر و زور حکومت مانع آن است. این توهین به عموم مردم و امری خلاف واقع و شاید البته حدیث نفس است.
۲- آیا اکنون که در اغلب کشورهای اسلامی اجبار و گشت ارشاد وجود ندارد بانوان برهنه اند؟ در برخی از کشورهای اسلامی مانند مالزی با وجود آزاد پوشش تعداد بانوان با حجاب کامل بسیار بیش از ایران است که آن آزادی را ندارند.
۳- فرض باطل دیگرش این است که اگر تمایل عمومی چیز دیگری باشد با زور می توان جلوی آن را گرفت! اما تجربه تاریخ به طور مطلق آن را رد می کند.
۴- داستان شیطان در قرآن و کتب مذهبی داستانی سمبلیک و دارای معنای بزرگی است. شیطان به خود خدا سوگند می‌خورد که من انسانها را گمراه می کنم: فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ(سوره ص. آیه۸۲) در حالی که خداوند به شیطان می گوید تا زمان معینی( که گفته اند تا قیامت است) به او مهلت میدهد زیرا خداوند انسان را موجودی صاحب اختیار قرار داده و اگر می خواست به شیوه جباران عمل کند همانجا شیطان را به بند می کشید و مخلوقاتش را به زور به راه راست هدایت میکرد.
۵- این مدعای اهانت آمیز بر خلاف نص صریح قرآن و ناشی از جهل مذهبی است. خداوند در بیش از ۶۰ آیه از عدم اجبار و اختیار انسان ها سخن گفته و به پیامبر می گوید تو اجبار کننده نیستی، تو وکیل مردم نیستی، تو مسلط بر آنها نیستی، تو تکلیفی جز ابلاغ پیام نداری، وظیفه تو این است که راه هدایت و ضلالت را نشان بدهی و مردم می خواهند به راه کفر بروند می‌خواهند به راه شکر بروند و آن که راه ضلالت را میرود خداوند وعده عقاب اخروی داده و اختیاری برای عقاب دنیوی به دیگران نداده است جز در چند مورد مشخص و انگشت شمار که یا ارشادی است نه مولوی، یا برعهده معصوم است و یا امری معقول و قابل اجراست.
۶- زمانی در اروپا می گفتند وقتی مجازات اعدام را لغو کنیم با فوران جرم و جنایت روبرو شویم و با ترساندن مردم از چیزی که در آینده ممکن است رخ بدهد مانع از حرکت صحیح می‌شدند اما آمارها از ۲۰۰ سال گذشته تاکنون نشان می‌دهند در کشورهایی که مجازات سلب حیات را لغو کرده اند در مجموع، آمار جرائم کاهش یافته است.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
وبسایت
emadbaghi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *