تصدیق اعتبار و صحت در نظرسنجی های مهم؛ چگونگی؟

خب؛

گفتیم که

موضوع تصدیق اعتبار و صحت کاربران در فضای مجازی و در مواقعی همچون مجامع عمومی مجازی و یا نظرسنجیها و یا انتخابات مجازی و همچنین در بانکداری اینترنتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. اگر ساز و کار مناسبی در پیش گرفته نشود؛ اعتبار مجمع عمومی/انتخابات/نظرسنجی زیر سوال است!

در صفحه 53 از پایان نامه کارشناسی ارشدم آمده است:

یکی از روشهای تصدیق اعتبار کاربر؛ روش کلمه عبور میباشد

صورت مساله

میخواهیم از اعضای یک گروه/شرکت/جلسه به صورت مجازی نظرسنجی/رای گیری کنیم. چه کنیم که کسی نتواند صحت این پروسه را زیر سوال ببرد؟

بدیهیست برای اینکه نتیجه این رای گیری یا نظرسنجی معتبر باشد و مدرکی محکمه پسند (قابل استناد) محسوب شود؛ بایستی صحت و اعتبار شرکت کنندگان در نظرسنجی مورد تصدیق باشد. به عبارت دیگر باید روشی بکار گرفته شود که مثلا اگر کسی به اسم “عباس خسروبیگی” در نظرسنجی شرکت میکند و رای میدهد؛ به گونه ای اطمینان حاصل شود که “او” خود ِ “عباس خسروبیگی” بوده است و نه کسی دیگر!

برای این منظور؛ من برای انجام نظرسنجی انحلال شرکت تعاونی وحدت آوران دادگر آفتاب

(با حداقل امکانات موجود!) کارهای زیر را انجام دادم:

1- لیستی از اعضای تعاونی بهمراه شماره موبایل ایشان در یک فایل اکسل تهیه شد

2- اولویت اطلاع رسانی و تماس با اعضا؛ به ترتیب با استفاده از واتساپ/تلگرام/پیامک تعیین شد. برای تماس با اعضای تعاونی؛ از مجموع 233 نفر عضو تعاونی؛ با تعداد 200 نفر بوسیله  واتساپ و با تعداد 10 نفر بوسیله تلگرام و با تعداد 23 نفر بوسیله پیامک ارتباط برقرار شد و در خصوص نظرسنجی اطلاع رسانی شد.

3- فرم نظرسنجی با استفاده از امکانات گوگل فرم طراحی و آماده شد.

4- با استفاده از Password generator سایت manytools ؛ به تعداد اعضا؛ رمز تصادفی ایجاد و در یک فایل اکسل دریافت شد و هر رمز برای یک نفر اختصاص داده شد (در فایل اکسل ردیف 1)

5- با استفاده از واتساپ/تلگرام/پیامک؛ رمزها برای تک تک اعضای تعاونی  ارسال شد

6- شرکت کنندگان در نظرسنجی بایستی رمز دریافتی را در فیلد مربوطه (مطابق شکل زیر) وارد نمایند

7- در پایان نظرسنجی؛ فایل خروجی نتیجه (از گوگل داکز) در فرمت اکسل دریافت میشود. سپس با فایل ِ اکسل ِ پسوردهای ارسالی برای اعضای تعاونی ادغام میشود.

8- نهایتا در صورتی که رمز وارد شده در فرم نظرسنجی؛ با رمز ارسال شده برای کاربر یکسان باشد؛ رای ایشان معتبر محسوب خواهد شد.

از تکنولوژی لذت ببرید و ضمنا سعی کنید کارهای مهم رو  با حداقل هزینه و امکانات موجود انجام دهید

3 Replies to “تصدیق اعتبار و صحت در نظرسنجی های مهم؛ چگونگی؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *