اتصال 2 کامپیوتر به هم با کابل مخصوص USB

استاد عزیزم جناب آقای دکتر مقدسی همواره در صدد یافتن قعر مطالب است. چند روز پیش تلفنی صحبت میکردیم که پرسید آیا دو کامپیوتر را میتوان با کابل usb  به هم وصل کرد؟

گفتم نمیشود!

دیشب راه حل مخصوصش را برایم ایمیل کرد. مطلب را از اینجا برداشته و بازنشر میکنم (به دلیل مشکل لینکهای شکسته!!) البته در مطلب زیر برخی اشکالات جزئی هست که برای رعایت امانت بدون تغییر منتشر میشود!

اتصال دو کامپيوتر به يکديگر با کابل USB

نويسنده : شهرام پيرنيا

آيا مي دانيد که مي توان 2 کامپيوتر را با يک کابل USB-USB ساده به يکديگر متصل کرد ؟
امروزه براي اتصال دو کامپيوتر به يکديگر ، از روشهاي مختلفي استفاده مي وشد . از روش پورت LAN ( يعني استفاده از قابليت هاي کارت شبکه نصب شده بر روي مادربرد ) ، يا از طريق روشن بلوتوث ( با استفاده از اتصال بلوتوثي بين دو کامپيوتر ) ، يا از روش استفاده از روتر و يا هاب .
البته اين روش ها معايبي هم دارند که عمده ترين آنها کمي پيچيدگي کار در اين روش ها و انجام برخي تنظيمات و تغييرات بر روي دو کامپيوتر است که ممکن است برخي از کاربران با آنها ناآشنا باشند .
همچنين اگر صرفاً هدف انتقال داده ها باشد و نه به اشتراک گذاشتن امکانات که در اين صورت مي توان از روش هارد به هارد استفاده کرد . يعني هارد يکي از کامپيوترها را جدا نمود و سپس آن را به مادربرد کامپيوتر مقصد متصل نمود و کار تمام است . اما بايد در نظر داشته باشيد که اين روش نيزمعايبي هم دارد . در حقيقت ممکن است در حين کار دچار اشتباه شده و سبب سوختن هارد شويد . همچنين اين موضوع در مورد کامپيوترهاي لپ تاپ ، کاربرد ندارد . زيرا قطعاً نمي توان به سادگي هارد يک لپ تاپ را جدا نموده و به يک لپ تاپ يا PC ديگر متصل نمود . ضمن اينکه اين کار از لحاظ منطقي و عقلي نيز توجيه ندارد . در عين حال اگر نياز شما به اتصال بين دو کامپيوتر ، به صورت مداوم و مکرر باشد ، آنگاه چه خواهيد کرد ؟
اما نگران نباشيد ، شما به راحتي مي توانيد به وسيله ي يک کابل به خصوص USB-USB اين کار را به سادگي ، به طور دائم و با کمترين هزينه و پيچيدگي کار ، به انجام برسانيد و هدف از ارائه ي اين نوشتار ، بيان و توضيح همين مطلب است .
در حقيقت اگر دو کامپيوتر در خانه يا محل کار خود داريد که براي استفاده اشتراکي از فايل هاي موجود در هر کدام ، مي خواهيد آن دو را به يکديگر وصل کنيد ، قطعاً اين روش يکي از سريع ترين روش هاي موجود است .
ضمن اينکه براي اتصال دو کامپيوتر ، حتي در ساده ترين روشها يعني استفاده از يک هاب يا روتر ، هميشه کار معقولي نيست . بلکه استفاده از يک کابل USB-USB بسيار کاربردي و عملي تر و ساده تر است . با اين روش حتي مي توانيد اتصال اينترنتي را بين دو کامپيوتر به اشتراک بگذاريد .
در اين آموزش کوتاه ، شما کاربران گرامي ، با نحوه ي اتصال دو کامپيوتر با يک کابل خاص USB-USB ، آشنا خواهيد شد .

يک کابل USB-USB بخريد :
اولين مرحله براي اتصال دو کامپيوتر از طريق USB ، مربوط به خريداري و تهيه کابل USB-USB مي شود . در اين مرحله بايد بسيار دقت کنيد . زيرا در حقيقت شما به نوعي کابل خاص احتياج داريد که اصطلاحاً به آن Bridge يا کابل شبکه USB مي گويند . اين بدان معناست که در اين کابل قابليت اتصال دو کامپيوتر وجود دارد .
دراين نوع کابل ها ، يک مدار الکتريکي واسط وجود دارد و دو سر کابل داراي سوکت نوع A است . يعني به عبارتي همانگونه که در تصوير ديده مي شود ، اين کابل داراي يک سخت افزار نيز مي باشد که در قالب يک ابزار ( Device ) به کابل متصل است و در ميان کابل مشاهده مي شود .
شما مي توانيد کابلي بخريد که چيپ Bridge آن USB1.1 با سرعت 12 Mb بر ثانيه يا USB2.0 با سرعت 48Mb بر ثانيه باشد . البته توصيه ما USB2.0 است . چون سرعت آن به مراتب بيشتر است . همچنين به خاطر داشته باشيد شبکه هاي اينترنت داراي استاندارد 100Mb بر ثانيه هستند .

نصب :
بعد از اينکه کابل را به دست آورديد ، مي توانيد آن را متصل کنيد . اولين کاري که بايد انجام دهيد ، نصب نرم افزار يا درايو کابل است .
ضمناً توجه داشته باشيد بيشتر کابل ها ، 2 مورد را پشتيباني مي کنند :
1 ـ Link Mode : در اين حالت مي توانيد به آزادي ، فايل ها را بين دو کامپيوتر کپي کنيد .
2 ـ Network Mode : در اين حالت علاوه بر انجام عمل کپي فايل ها و رد و بدل آنها ميان دو کامپيوتر ، مي توانيد فولدرها ، پرينترها و ارتباط اينترنتي موجود در هر يک از کامپيوترها را نيز به اشتراک گذاشته و به طور اشتراکي استفاده کنيد .

شروع به استفاده از اتصال خود کنيد .
ـ اگر از کابل خود در حالت لينک link mode استفاده کنيد به سادگي به برنامه اي که همراه نرم افزار کابل است ، دست پيدا مي کنيد و مي توانيد فايل هاي خود را انتقال دهيد .
ـ اما اگر از کابل خود در حالت شبکه Network Mode استفاده کنيد ، بايد کارهاي زيرا را انجام دهيد :
1 ـ وارد قسمت network connection شويد . در اين وضعيت ، آداپتورهاي شبکه را که متصل هستند ، مشاهده مي کنيد .
2 ـ اکنون بر روي آداپتوري که کامپيوتر شما را به اينترنت متصل مي کند ، راست کليک کنيد .
3 ـ سپس گزينه ي properties را انتخاب کنيد . در برگه Advanced براي گزينه ي Allow other network users to connect through this computers Internet connection ، يک علامت تيک قرار دهيد .
4 ـ بعد از اينکه اين کارها را انجام داديد، کامپيوتر خود را restart کنيد. اکنون کامپيوتر ديگر هم مي تواند به اينترنت متصل شود .

ضميمه :
1 ـ شايد استفاده از هاب براي دو کامپيوتر ، کار مطمئن تري به نظر برسد . ولي بايد پول بيشتري هم خرج کنيد . به هر حال تصميم با شماست .
2 ـ اگر از ويندوز ايکس پي سرويس يک 2 به بالا استفاده کنيد ، نيازي به نصب درايو نداريد . در ضمن به خاطر داشته باشيد اين کابل تنها زماني که هر دو دستگاه کامپيوتر شما از يک ويندوز استفاده کنند ، قابل استفاده است و مي توانيد فايل ها را انتقال دهيد .
3 ـ از اتصال کابل هاي ساده اي ( بدون مدار واسطه ) که صرفاً دو سر آنها USB است ، خودداري کنيد . زيرا امکان صدمه زدن به کامپيوتر شما وجود دارد و در عين حال چنين کابل هايي نمي توانند عمل اتصال بين دو کامپيوتر را انجام دهند .
4 ـ قيمت اين کابل در زمان نگارش اين مطلب ، چيزي در حدود 7 هزار تومان است .
منبع: مجله دانش و کامپيوتر ، شماره 84

2 Replies to “اتصال 2 کامپیوتر به هم با کابل مخصوص USB”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *